Learning & Sensory
Το περιβάλλον φροντίδας για το παιδί σας!
Είναι συχνό φαινόμενο η λειτουργία της ανάγνωσης να θεωρείται μια εύκολη διαδικασία. Στην πραγματικότητα, όμως, η αναγνωστική ικανότητα είναι μια πολυσύνθετη ενέργεια. Γι’ αυτό και όλο και πιο συχνά παρατηρείται οι μαθητές, ιδιαίτερα των πρώτων τάξεων του δημοτικού, να παρουσιάζουν δυσκολία στην ανάγνωση. Μάλιστα, η αναγνωστική δυσκολία είναι μια από τις πιο συχνές μαθησιακές δυσκολίες που εμφανίζουν τα παιδιά και κύρια αιτία για την σχολική αποτυχία.
Τι εννοούμε, όμως, όταν λέμε ότι ένα παιδί δυσκολεύεται να διαβάσει;
Για να απαντήσουμε σε αυτό το ερώτημα πρέπει πρώτα να καταλάβουμε τι είναι ανάγνωση. Μπορούμε να χωρίσουμε την διαδικασία της ανάγνωσης σε τέσσερα διαφορετικά στάδια. Πρώτο στάδιο είναι να αναγνωρίσει το παιδί τα σύμβολα των γραμμάτων, δεύτερο να προφέρει και εκφέρει τις φωνές που αυτά δηλώνουν, τρίτο να συνδυάσει τα σύμβολα και τις φωνές για την δημιουργία συλλαβών, λέξεων, προτάσεων και τέταρτο να κατανοήσει αυτό που διάβασε. Οπότε, ένα παιδί μπορεί να δυσκολεύεται σε κάποιο από τα
παραπάνω στάδια.
Για να βοηθήσουμε το παιδί στην αναγνωστική διαδικασία υπάρχουν διάφορες τεχνικές ανάλογα με ποιο στάδιο δυσκολεύεται. Παρακάτω θα παραταθούν κάποιες από αυτές.
1. Αν παρατηρήσουμε ότι το παιδί δυσκολεύεται να αναγνωρίσει τα σύμβολα των γραμμάτων μια καλή τεχνική είναι να ζωγραφίσουμε το κάθε γράμμα με μια συγκεκριμένη εικόνα που ξεκινάει από αυτήν την φωνή (π.χ. για το «α» το ζωγραφίζουμε έτσι ώστε να μοιάζει με ένα αχλάδι ή αερόστατο ή αεροπλάνο). Παροτρύνουμε το παιδί να διαλέξει αυτό πως θέλει να το ζωγραφίσουμε και αν μπορεί να το κάνει το ίδιο. Σημαντικό είναι το παιδί να συμμετέχει σε όλη την διαδικασία και όχι να του δώσουμε έτοιμες εικόνες.
2. Μια τεχνική για να μπορέσει το παιδί να θυμάται τις φωνές των γραμμάτων είναι να συνδυάσουμε την κάθε φωνή με έναν ήχο που είναι γνώριμος στο παιδί και μετά να το ζωγραφίσουμε( π.χ. ρωτάμε το παιδί « τι κάνει μμμ» και ανάλογα τι μας λέει το ζωγραφίζουμε, για παράδειγμα μπορεί να ζωγραφίσουμε κάποιον που τρώει κάτι νόστιμο).
3. Όταν παρατηρήσουμε ότι το παιδί δυσκολεύεται να διαβάσει μια συλλαβή, δηλαδή να συνδυάσει τα σύμβολα και τις φωνές μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε λίστες με συλλαβές( π.χ. πα, πο, πι, πε) και του ζητάμε να τις διαβάσει όσο πιο γρήγορα μπορεί. Επαναλαμβάνουμε συχνά και πολλές φορές την διαδικασία μέχρι το παιδί να αρχίσει να αναγνωρίζει αυτόματα την συλλαβή. Έπειτα, προχωράμε σε δισύλλαβες λέξεις και ψευδολέξεις.
4. Ένας ακόμα τρόπος για να βοηθήσουμε το παιδί στην αναγνωστική διαδικασία είναι η ταυτόχρονη ανάγνωση. Του ζητάμε να διαβάσουμε μαζί κάποιες λέξεις, προτάσεις, κείμενο, ανάλογα με το επίπεδο, και όσο προχωράει η διαδικασία χαμηλώνουμε την φωνή μας.
Αυτές είναι κάποιες από τις τεχνικές που θα βοηθήσουν τον μαθητή κατά την διαδικασία της ανάγνωσης.
Σε κάθε περίπτωση, αν διακρίνουμε ότι το παιδί δυσκολεύεται στην αναγνωστική διαδικασία καλό είναι να απευθυνθούμε σε κάποιον ειδικό παιδαγωγό που με εξατομικευμένη παρέμβαση θα μπορέσει να βοηθήσει.
Νικολέτα Φωτίδου, Ειδική Παιδαγωγός
Το περιβάλλον φροντίδας για το παιδί σας!