Learning And Sensory
  • Αρχική
  • Υπηρεσίες
    • Παιδιατρική Εργοθεραπεία
    • Λογοθεραπεία
    • Ειδική Διαπαιδαγώγιση
    • Ψυχολογική Υποστήριξη – Συμβουλευτική
    • Sensory and Messy Play
    • Ομάδα Κοινωνικοποίησης
    • One Crazy Dream
    • Μαθησιακές Ομάδες Παραγωγής Γραπτού Λόγου
  • Κέντρα Learning & Sensory
    • Νεάπολη
    • Φίλυρο
    • Καλαμαριά
    • Εύοσμος
    • Ωραιόκαστρο
  • Σχετικά με εμάς
  • Τα Νέα Μας
  • Επικοινωνία
  • Menu Menu

Αναγνωστική δυσκολία στις πρώτες τάξεις του δημοτικού και τεχνικές παρέμβασης

Είναι συχνό φαινόμενο η λειτουργία της ανάγνωσης να θεωρείται μια εύκολη διαδικασία. Στην πραγματικότητα, όμως, η αναγνωστική ικανότητα είναι μια πολυσύνθετη ενέργεια. Γι’ αυτό και όλο και πιο συχνά παρατηρείται οι μαθητές, ιδιαίτερα των πρώτων τάξεων του δημοτικού, να παρουσιάζουν δυσκολία στην ανάγνωση. Μάλιστα, η αναγνωστική δυσκολία είναι μια από τις πιο συχνές μαθησιακές δυσκολίες που εμφανίζουν τα παιδιά και κύρια αιτία για την σχολική αποτυχία.

Τι εννοούμε, όμως, όταν λέμε ότι ένα παιδί δυσκολεύεται να διαβάσει;
Για να απαντήσουμε σε αυτό το ερώτημα πρέπει πρώτα να καταλάβουμε τι είναι ανάγνωση. Μπορούμε να χωρίσουμε την διαδικασία της ανάγνωσης σε τέσσερα διαφορετικά στάδια. Πρώτο στάδιο είναι να αναγνωρίσει το παιδί τα σύμβολα των γραμμάτων, δεύτερο να προφέρει και εκφέρει τις φωνές που αυτά δηλώνουν, τρίτο να συνδυάσει τα σύμβολα και τις φωνές για την δημιουργία συλλαβών, λέξεων, προτάσεων και τέταρτο να κατανοήσει αυτό που διάβασε. Οπότε, ένα παιδί μπορεί να δυσκολεύεται σε κάποιο από τα
παραπάνω στάδια.

Αναγνωστική Δυσκολία Στις Πρώτες Τάξεις Του Δημοτικού Και Τεχνικές Παρέμβασης

Για να βοηθήσουμε το παιδί στην αναγνωστική διαδικασία υπάρχουν διάφορες τεχνικές ανάλογα με ποιο στάδιο δυσκολεύεται. Παρακάτω θα παραταθούν κάποιες από αυτές.

1. Αν παρατηρήσουμε ότι το παιδί δυσκολεύεται να αναγνωρίσει τα σύμβολα των γραμμάτων μια καλή τεχνική είναι να ζωγραφίσουμε το κάθε γράμμα με μια συγκεκριμένη εικόνα που ξεκινάει από αυτήν την φωνή (π.χ. για το «α» το ζωγραφίζουμε έτσι ώστε να μοιάζει με ένα αχλάδι ή αερόστατο ή αεροπλάνο). Παροτρύνουμε το παιδί να διαλέξει αυτό πως θέλει να το ζωγραφίσουμε και αν μπορεί να το κάνει το ίδιο. Σημαντικό είναι το παιδί να συμμετέχει σε όλη την διαδικασία και όχι να του δώσουμε έτοιμες εικόνες.

2. Μια τεχνική για να μπορέσει το παιδί να θυμάται τις φωνές των γραμμάτων είναι να συνδυάσουμε την κάθε φωνή με έναν ήχο που είναι γνώριμος στο παιδί και μετά να το ζωγραφίσουμε( π.χ. ρωτάμε το παιδί « τι κάνει μμμ» και ανάλογα τι μας λέει το ζωγραφίζουμε, για παράδειγμα μπορεί να ζωγραφίσουμε κάποιον που τρώει κάτι νόστιμο).

3. Όταν παρατηρήσουμε ότι το παιδί δυσκολεύεται να διαβάσει μια συλλαβή, δηλαδή να συνδυάσει τα σύμβολα και τις φωνές μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε λίστες με συλλαβές( π.χ. πα, πο, πι, πε) και του ζητάμε να τις διαβάσει όσο πιο γρήγορα μπορεί. Επαναλαμβάνουμε συχνά και πολλές φορές την διαδικασία μέχρι το παιδί να αρχίσει να αναγνωρίζει αυτόματα την συλλαβή. Έπειτα, προχωράμε σε δισύλλαβες λέξεις και ψευδολέξεις.

4. Ένας ακόμα τρόπος για να βοηθήσουμε το παιδί στην αναγνωστική διαδικασία είναι η ταυτόχρονη ανάγνωση. Του ζητάμε να διαβάσουμε μαζί κάποιες λέξεις, προτάσεις, κείμενο, ανάλογα με το επίπεδο, και όσο προχωράει η διαδικασία χαμηλώνουμε την φωνή μας.

Αυτές είναι κάποιες από τις τεχνικές που θα βοηθήσουν τον μαθητή κατά την διαδικασία της ανάγνωσης.

Σε κάθε περίπτωση, αν διακρίνουμε ότι το παιδί δυσκολεύεται στην αναγνωστική διαδικασία καλό είναι να απευθυνθούμε σε κάποιον ειδικό παιδαγωγό που με εξατομικευμένη παρέμβαση θα μπορέσει να βοηθήσει.

Νικολέτα Φωτίδου, Ειδική Παιδαγωγός

Σχετικά Άρθρα

  • Η Διατηρούμενη Προσοχή στην Προσχολική Ηλικία : πώς την ενισχύουμε μέσα από τη μνήμη, τον συντονισμό και το παιχνίδι.
  • Το παιδί μου δεν τρώει όλα τα φαγητά
  • Βασικά γλωσσικά ορόσημα
  • Αποτίμηση ορειβατικής δράσης στο καταφύγιο του Χορτιάτη
  • Μαθησιακές Ομάδες Παραγωγής Γραπτού Λόγου
  • Αναγνωστική Δυσκολία Στις Πρώτες Τάξεις Του Δημοτικού Και Τεχνικές Παρέμβασης
  • Οι ενήλικες κάνουν λογοθεραπεία;
  • ” Ένας πλούσιος εγκέφαλος “
  • Πρώιμη Παρέμβαση και Εργοθεραπεία
  • Ταυλισμός
  • Έχει επηρεάσει η πανδημία την ομιλία του παιδιού μου?
  • Αρθρωτική – Φωνολογική Διαταραχή
  • Σύλληψη μολυβιού και εργοθεραπεία
  • Όταν Το Παιχνίδι Γίνεται Τρόπος Ζωής
  • Η Οργάνωση, Το Ξεκλείδωμα και Η Απελευθέρωση του Παιδιού Μέσω της Εργοθεραπείας
  • Πότε Πρέπει να Ξεκινήσουμε Λογοθεραπεία:
  • Το οπτικό σύστημα στην παιδιατρική εργοθεραπεία
  • Η Σχέση Γονιού – Παιδιού
  • Οικογενειακή Ψυχοθεραπεία

Learning & Sensory

Το περιβάλλον φροντίδας για το παιδί σας!

Επικοινωνία
footer

ΜΕΝΟΥ

Υπηρεσίες
Σχετικά με εμάς
Επικοινωνία

ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ

Εργοθεραπεία
Λογοθεραπεία
Ειδική Διαπαιδαγώγηση
Ψυχολογική Υποστήριξη – Συμβουλευτική
Ομάδα Κοινωνικοποίησης
One Crazy Dream
Μαθησιακές Ομάδες Παραγωγής Γραπτού Λόγου

SOCIALS

footer
footer
footer
footer
footer
footer
footer
footer
©2025 Λογοθεραπεία Εργοθεραπεία Θεσσαλονίκη | Learning & Sensory
Οι ενήλικες κάνουν λογοθεραπεία;Οι ενήλικες κάνουν λογοθεραπεία;Μαθησιακές Ομάδες Παραγωγής Γραπτού ΛόγουΜαθησιακές Ομάδες Παραγωγής Γραπτού Λόγ...
Scroll to top