Learning & Sensory
Το περιβάλλον φροντίδας για το παιδί σας!
Καθημερινά όλο και πιο συχνές είναι οι αναφορές σχετικά με την ποιοτική σύλληψη του μολυβιού ή αλλιώς η ‘’σωστή’’ τριποδική λαβή, για τα παιδιά του νηπιαγωγείου και των πρώτων τάξεων του δημοτικού.
Η έννοια της λαβής αναφέρεται στον τρόπο που κάποιο παιδί πιάνει μικρά αντικείμενα και κατ’ επέκτασιν το μολύβι. Η ώριμη τριποδική λαβή είναι αυτή που θα οδηγήσει το παιδί στην εύκολη χρήση του μολυβιού, στα ευανάγνωστα γράμματα χωρίς έντονη κούραση και τέλος στην επιδέξια γραφή.
Ως ωριμη τριποδική λαβή ορίζεται αυτή που το μολύβι πιάνεται από τον αντίχειρα και τον δείκτη και στηρίζεται στον μέσο. Ωστόσο ως λειτουργική λαβή πολλές φορές μπορεί να θεωρηθεί και η ετραποδική σύλληψη, δηλαδή όταν το μολύβι πιάνεται με τον αντίχειρα, τον δείκτη και τον μέσο και στηρίζεται στον παράμεσο.
Σημαντικό είναι να αναφερθεί πως η τριποδική λαβή είναι μια διαδικασία που δεν κατακτάται απο την μία μέρα στην άλλη. Πιο συγκεκριμένα εκτιμάται πως η προετοιμασία του ξεκινάει από την βρεφική ηλικία μέσω του παιχνιδιού και των πολύ απλών κινήσεων των χεριών. Σκόπιμο είναι να κατανοηθεί πως δεν θα επιτύχουμε ένα ‘΄σωστό’’ μολύβι αν δεν έχουμε λειτουργική ωμική ζώνη αλλά και έναν ώριμο οπτικόκινητικό συντονισμό. Μέσω αυτού γίνεται αντιληπτό πως δεν αρκούν οι δραστηριότητες και ασκήσεις λεπτής κινητικότητας αλλά απαιτούνται και στοχευμένες δραστηριότητες αδρής κίνησης και οπτικής αντίληψης.
Πολλές είναι οι φορές που το παιδί αρνείται να διαφοροποιήσει τη σύλληψη του μολυβιού του αφού έχει συνηθίσει σε κάποιον άλλον τρόπο. Η διαδικασία αυτή αξιολογείται από τον εργοθεραπευτή με κεντρικό γνώμονα την ηλικία του παιδιού αλλά και την γραφοκινητική του απόδοση.
Εργοθεραπεύτρια,
Σοφία Τερεζίνα Γιάτσο
Το περιβάλλον φροντίδας για το παιδί σας!